Fastlæge Benedicte Wardemann demonstrerer, hvordan Noteless transskriberer patientkonsultationer i realtid og systematiserer indholdet til et færdigt udkast til journalnotat, som fanger både medicinske problemstillinger og følelsesmæssige nuancer.
Udgivet den 19. november 2024
– Jeg oplever det som et godt hjælpemiddel, siger Julie Halstensen, patient hos praktiserende læge Øystein Ødegaard-Olsen.
På bordet foran hendes læge ligger en mikrofon. Den optager alt, der bliver sagt i deres samtale.
– Lægen kigger på mig i stedet for at sidde med ryggen til og skrive.
Et computerprogram omdanner samtalen til tekst i en form, der passer til patientjournalen. Det inkluderer patientens historie, eventuelle fund, lægens vurdering og tiltag.
Lægen skal rette og godkende teksten, hvorefter den bliver lagt ind i journalen.
– Jeg sparer mindst en time om dagen, siger Ødegaard-Olsen.
Dataværktøjet hedder Noteless og blev tilgængeligt for praktiserende læger i juli.
Skaberne er en virksomhed fra Bergen.
Indtil videre har 350 praktiserende læger taget Noteless i brug, hvoraf 100 er i Bergensområdet.
I oktober blev der genereret over 100.000 journalnotater med Noteless.
William Vossgård er administrerende direktør og en af tre grundlæggere af virksomheden.
Ødegaard-Olsen har titlen CMO og bidrager med afprøvning af nye funktioner.
Vossgård har store ambitioner for Noteless.
– I disse dage lancerer vi en løsning for fysioterapeuter.
Vi er i gang i Danmark og udvider snart til flere europæiske lande, siger han.
På listen over fremtidige projekter står en version til hospitalsjournaler. Læger på hospitaler skriver normalt mere detaljerede notater end praktiserende læger.
En uformel spørgeundersøgelse blandt læger på Haukeland Universitetshospital tyder på, at skrivning tager meget tid. 67 procent af lægerne svarede, at de bruger mere end halvdelen af arbejdstiden på journalnotater.
Bjørn Liljestrand Husebø, hovedtillidsrepræsentant for overlægerne, bekræfter, at hospitalslæger bruger meget tid foran computeren.
I en e-mail skriver han:
– Vi har ikke præcise data, men vi vil mene, at det ikke er urimeligt at estimere, at lægerne bruger mere end 50 procent af deres arbejdstid på læsning af journaler, dokumentation og organisering af patientforløb på maskine.
Men er det lovligt at lave optagelser af patientsamtaler?
Vossgård forsikrer, at der ikke bliver lavet optagelser:
– Lyden streames kontinuerligt til vores server og omdannes til tekst. Alle data, der sendes til og fra programmet, er krypterede, og kun lægen har adgang til det foreslåede journalnotat. Efter 24 timer bliver det slettet.
Vejen fra idé til salgsklart produkt var kort for Noteless. I november sidste år flyttede de ind på inkubatoren Eitri i Haukelandsbakken. Til sommeren var de klar.
Geografisk er virksomheden opdelt. Medicinerne sidder i Bergen, mens udviklerne og det kommercielle team er baseret i Oslo.
– Mit råd var at komme i gang hurtigt. Flere virksomheder udvikler lignende løsninger, siger Ådne Iden Høiland, direktør ved Eitri.
– Nu vil de bedste vinde, tilføjer han.
På en konferanse om kunstig intelligens i allmennpraksis tidligere i november ble Noteless og flere konkurrenter presentert. Medivox, Talktracer og Medbric tilbyr også journalnotater laget med kunstig intelligens. Samtlige aksjeselskaper er nye av året.
– Vi åpnet for brukere 1. oktober og har allerede 400 fastleger som abonnenter, forteller daglig leder Jorunn Thaulow i Medbric. Selskapet springer ut av et prosjekt der forskere fra NTNU og Universitetet i Oslo involverte fastleger i utvikling av KI-løsninger. Før lansering har en prototyp vært til utprøving hos 400 leger.
– 75 prosent av disse legene opplevde at kommunikasjonen med pasienten ble bedre. De brukte mindre tid på journalføring og kjente seg mindre sliten på slutten av dagen, sier Thaulow.
Konkurrenten Medivox var ferdig med testing i august.
– I øyeblikket har vi 250 brukere hos oss, og vi øker raskt i takt med behovet i markedet, skriver styreleder Jon Gottfred Andersen.
I Norge er det 5000 fastleger.
Vossgård sier at fastlegene som har tatt Noteless i bruk, er begeistret for hjelpen det gir.
– En forteller at hun nå har tid til 27 pasienter om dagen, mot 22 før. Noteless kan bidra til å gjøre helsekøene kortere.
På fastlegekontoret til Ødegaard-Olsen brukes Noteless også til å skrive henvisninger og formidle beskjeder til pasienter og fagfolk.
– Jeg sier høyt hva beskjeden er, leser gjennom utkastet og sender. Mye tid spart.
– Får du tid til flere pasienter?
– Tiden jeg sparer, bruker jeg på familien, sier han med et smil.